Ikdienā elektronika ir visur, piemēram, arī galda spēlēs, tāpēc šoreiz autors izveidojis elektrisko principiālo shēmu galda spēļu kauliņam.
Tā kā parasti ir interesanti, ja galda spēļu notikumi nav paredzami, tad arī spēļu kauliņš ir veidots tā, lai nodrošinātu pēc iespējas dažādākus gadījumus.
Pirmkārt, galda spēļu kauliņa vērtība tiek izlozēta, izmantojot spiedpogu, proti, cik ilgi lietotājs tur nospiestu spiedpogu, jo, kad tā tiek atlaista, tiek attēlota galda spēļu kauliņa vērtība. Otrkārt, lai izlozes rezultātu būtu grūtāk atkārtot, shēmā tiek izmantots fotorezistors, kurš izmaina ģenerētā takts signāla frekvenci atkarībā no apgaismojuma. Treškārt, izmantojot rotējošu slēdzi, lietotājs var izmainīt frekvenci, ja tas ir nepieciešams.
Elektriskās principiālās shēmas elektrobarošanai paredzēts izmantot 9 V bateriju.
Shēmas darbības princips ir balstīts uz CD4017 sērijas dekādes skaitītāja, kurš kopā ar 12 ātrdarbīgām taisngriežu diodēm nodrošina galda spēļu kauliņa funkciju, kur izlozētais rezultāts tiek attēlots uz 7 gaismas diodēm. Proti, kad CD4017 sērijas skaitītāja Q0 izejā tiek padots augsts signāla līmenis, tad attēlotais rezultāts ir 1, ja augsts signāla līmenis tiek padots uz Q1 izeju, tad attēlotais rezultāts ir 2. Līdzīgi tiek attēlotas arī pārējās vērtības.
Tā kā spēļu kauliņam nepieciešamas vien 6 izejas, tad Q6 izeja (7.izeja) ir savienota ar atiestatīšanas ieeju, lai nodrošinātu skaitītāja vērtības atiestatīšanu.
Lai varētu nodrošināt vērtību attēlošanu atkarībā no tā, uz kuru izeju tiek padots augsts signāla līmenis, tiek izmantotas 12 ātrdarbīgas taisngriežu diodes. Piemēram, ja izlozētais rezultāts ir 3, kas nozīmē, ka augsts signāla līmenis ir Q2 izejā, tad strāva plūst caur divām taisngriežu diodēm, jo tās ir savienotas ar konkrēto izeju, uz kuru tiek padots augsts signāla līmenis, kas tālāk nozīmē, ka spīd tās gaismas diodes, kuras ir savienotas ar konkrētajām taisngriežu diodēm (skatīt 1.2.att.).
1.2.att. Izlozētā rezultāta attēlošanas piemērs
R4, R5, R6 un R7 rezistori tiek izmantoti caur gaismas diodēm plūstošās strāvas ierobežošanai.
Lai nodrošinātu takts signāla ģenerēšanu, kas ir nepieciešams skaitītāja darbībai, tiek izmantots NE555 sērijas taimeris, kur tā ģenerētā takts signāla frekvence ir atkarīga no R1, R2 rezistoriem, LDR1 fotorezistora un C1-C6 kondensatoriem.
Izmantojot SW1 rotējošo slēdzi, ir iespējams izmainīt takts signāla frekvenci.
Neskaitot SW1 slēdzi, takts signāla frekvence tiek izmainīta atkarībā no telpas apgaismojuma, jo to nodrošina LDR1 fotorezistors, kura pretestība samazinās, ja palielinās gaismas intensitāte, kas nozīmē, ka mainīsies arī takts signāla frekvence, mainoties fotorezistora apgaismojumam.
Spēļu kauliņa vērtība (rezultāts) tiek izlozēts, izmantojot spiedpogu, kur izloze turpinās tik ilgi, kamēr ir nospiesta spiedpoga.
R8 rezistors paredzēts zema signāla līmeņa piesaistei, kamēr uz skaitītāja takts signāla ieeju netiek padots takts signāls.
Skaitītāja un NE555 sērijas taimera 5 V elektrobarošanas nodrošināšanai tiek izmantots L7805 (U3) sērijas lineārais sprieguma stabilizators.
C7 keramiskais kondensators paredzēts parazītiskās induktivitātes novēršanai, bet C8 elektrolītiskais kondensators nodrošina sprieguma pulsāciju mazināšanu.
Lai galda spēļu kauliņu varētu atslēgt no elektrobarošanas, kad tas netiek izmantots, lai tas lieki nepatērētu elektroenerģiju, kuru nodrošina baterija, tiek izmantots SW2 slēdzis.